-

Kuala Lumpur, stopover tips

•  Kuala Lumpur - Bij onweer stilstaan
•  Kuala Lumpur, stopover
•  Stopover tips


Kuala Lumpur - Bij onweer stilstaanOmhoog

Wie Singapore kent, zal Kuala Lumpur maar onhandig vinden. Alleen de ligging van het vliegveld al: op 75 kilometer van de stad. En wie de expresstrein neemt en wil overstappen op de monorail, moet met zijn koffer het station uit, een trap naar beneden, een markt doorkruisen, een drukke straat oversteken en weer met een roltrap naar boven.

Dat is Kuala Lumpur. Zeg maar KL, graag 'het hart van Zuid-Oost Azië' genoemd. Een stad die misschien te snel groot is geworden; in de afgelopen tien jaar groeide het aantal inwoners explosief naar 4,1 miljoen. Stad waar je de ochtend- en avondspits moet vermijden. Maar ook een stad die stilstaat als er wederom een heftig tropisch onweer zich over de stad uitstort.

Paraplu's bieden in de donderbuien nauwelijks soelaas, dus de KL'ers wachten en zien hoe het verkeer vastloopt, gaan op een airco-terras aan de Bukit Bintang zitten, of duiken een van de vele malls in. Dat is wat ze trouwens ook doen als het niet regent.

De shoppingcentra zijn de plekken om boodschappen te doen, maar nog meer de plek om (geweldig en goedkoop) te eten, bij de 'hawkers', de mannen en vrouwen die vroeger op straat hun eten verkochten. Ze staat nog steeds op straat, bijvoorbeeld in Jalan Johor, maar de meesten zitten in een 'basement' of juist de bovenste verdieping van een van de malls.

Het aantal winkelcentra is enorm, vooral in de Golden Triangle, het gebied rond de hipste straat, de Bukit Bintang, het gebied waar ook het merendeel van de toeristenhotels zit. Lot 10, Sungei Wang, BB Plaza, Starhill Gallery, en een van de allergrootste: Times Square. Duizend winkels over tien verdiepingen, maar daar lijkt het niet echt om te gaan. Er is een IMAX-theater, karaoke bij Neway, de 10th Avenue Food Mall, en waarom ook niet, pretpark Cosmo's World van etage 5 tot en met 10. Met achthonderd meter lange achtbaan. Paar uutjes over?

Moe van de drukte: naar het Titiwangsa-meer. Ongekend rustpunt in de stad. Wel even een taxi nodig, maar die rijden af en aan. Ook mogelijk: taxi naar de Batu Caves, net buiten de stad. Hooggelegen grotten, (her)ontdekt in 1881, nu hindoetempel. Weet wel het is 272 treden omhoog. En we moeten nog vliegen.


Afbeelding: De monorail in Kuala Lumpur
De monorail in Kuala Lumpur



Kuala Lumpur, stopoverOmhoog

Vier uur de tijd. Da's jammer. De stad is te ver. Maar Kuala Lumpur Internationaal Airport, pas in 1998 geopend, is een prima vliegveld. Geen Changi (Singapore), maar compact en transparant. Kamer in het Transit Hotel? Liever rondhangen, een massage, of heen en weer met de aerotrein naar het 'satelliet'-gebouw.

Acht uur de tijd. We gaan shoppen (en eten). Met de KLIA Express (vraag een plattegrond!) naar de stad, overstappen op de monorail, uitstappen bij Bukit Bintang. vanaf die halte is alles te belopen. Lot 10 voor de internationale en lokale merken (Levi's, Anna Sui), Sungei Wang voor mobieltjes, en de Starhill Gallery voor toplabels als Bulgari en Louis Vuitton en een chique food court. De goedkopere stalletjes op de Alorstraat zijn geweldig.

Dag of langer. Eigen Tour, per monorail en metro. Halte Bukit Bintang vergeten we even, verassender is uitstappen bij Chow Kit, en daar naar de markt; met grote 'natte' sectie, kippen worden ter plekke geslacht. Daarna een frisse neus halen bij het Kampung Bahru, de oude nederzettingen van de Maleisiers (nu zo'n 45 procent van de KL-bevolking). De halte Masjid Jamek is ideaal: ligt pal naast het vrijheidsplein Merdeka Square en de mooiste moskee van de stad (Masjid Jamek), en ook precies tussen Little India en Chinatown. De overdekte Petalingstraat niet overslaan: nep-merkkleding en horloges. Liefst in de chaos van de avond.


Afbeelding: Shopping centra in de omgeving van de 'Golden Triangle' in Kuala Lumpur
Shopping centra in de omgeving van de 'Golden Triangle' in Kuala Lumpur



Stopover tipsOmhoog

Vervoer. Vanaf het vliegveld: van KLIA naar KL is het 75 kilometer, en dat kan tijdens de spits anderhalf uur kosten. Een goed alternatief is de KLIA Express, een rechtstreekse verbinding met station Sentral - 28 minuten, 35 ringgit (8 euro). In de stad: monorail plus drie metrolijnen. Geen grote reikwijdte, maar toch goedkoop en handig (al moet je soms bij een overstap een straat oversteken). Losse kaartjes kopen, voor nooit meer dan 3 ringgit (65 eurocent). Buiten de spits: taxi. Wie boven de tien ringgit komt, is verdwaald.

Tour. Voor wie georganiseerd wil: Tour 51 Malaysia, stadstour van 3,5 uur. Pick-up bij hotel of bij Malaysia Tourism Centre, op Jalan Ampang 109, vlakbij Petronas Towers. VErtrek 9.30 en 13.30 uur.

Uitzicht. Alles ineens: naar de Menara Kuala Lumpur, de op drie na hoogste tv-toren ter wereld (421 meter). Met de lift naar 276 meter hoog. Mooier zijn de Petronas Towers, de Twin Towers' (88 verdiepingen, 452 meter). Naar boven gaan hoeft niet per se: je komt maar tot 'de brug' op de 41ste verdieping (170 meter), en het uitzicht is beperkt.

Met kinderen. Naar de megamall Times Square (halte Imbi). Voor de kleinsten Kidz Town, voor tieners pretpark Cosmo's World.

Shoppen. Net als in Singapore onontkoombaar; de malls. Het shoppinggebied - airco in, airco uit - is de Golden Triangle, begrensd door de straten Bukit Bintang, Imbi en Sultan Ismail. Doe de 'Bintang Walk', is de slogan. Daar zitten de megamalls, gelateerd met coffeshops en terrasjes. Iets verder, onder de Twin Towers, de Suria KLCC mall. Op level 2 het westerse foodcourt Signature voor de hongerigen.

Eten. Wederom: waar niet? Kuala Lumpur zet zich af tegen Singapore: hier is het eten bij de hawkers veel beter. En misschien hebben de KL'ers gelijk. Alle keukens uit Azië en omstreken, voor luttele euro's. Veelal in malls, maar ook op straat. Probeer zeker ook het Maleisische nagerecht cendol, met bonen (!), siroop en kokosmelk. Voor wie 'echt' aan tafel wil: Shook! in de Feast Village van de Starhill Gallery. Fusion, met menukaart van 60 pagina's.

Uitgaan. Flaneren en wat drinken: Bukit Bintang od de straten Telawi 1 tot en met 5 in de wijk Bangsar (kwartier met de taxi). Voor later op de avond het complex Twelve@SI (aan Sultan Ismail), met de clubs Atmosphere en Bliss (zondag gay). Of daar om de hoek, bar na bar op Jalan P. Ramlee. Club van het moment: Zouk, vlakbij de Petronas Towers.

Massage. Voetreflexologie wordt overal aangeboden, vooral op Bukit Bintang. Kwaliteit is moeilijk in te schatten. Goed is Asianel, op de 'pamper floor' van Starhill Gallery.

Verblijf. Guesthouse Eight, modern budgethotel, centraal gelegen aan Tengkan Tong Shin 8. Leuke straat. Kamers met airco van 19 euro, bed in dorm 7 (www.numbereight.com.my). De meeste luxe hotels zitten in de Golden Triangle.

Informatie. www.kualalumpur.gov.my of bezoek onze Kickstart Maleisië pagina, kickstart.maleisie.be.

Gids. Meenemen: The Best of Kuala Lumpur van Globetrotter, beknopt maar bruikbaar. Voor eten en uitgaan het blad KL Lifestyle.

Reis. KL wil groeien als knooppunt in Zuid-Oost Azië en trekt steeds meer airlines aan. Malaysia Airlines (www.malaysiaairlines.com) is de belangrijkste en vliegt door naar onder meer Australië, Indonesië en Japan. Retourtje KL kost ongeveer 760 euro (incl. tax)

Geld. 1 Malaysia ringgit (RM) = 0.23 euro.


- In deze categorie:

•  Uitgaan in Maleisië
•  Singapore, stopover tips
-