Religieuze feesten
•
Traditionele religies
•
Feesten
•
De islamitische feesten
•
De Boeddhistische feesten
•
De Chinese feesten
•
De Hindoeïstsche feesten
•
De oogstfeesten in Oost-Maleisië
Traditionele religies | |
De oude godsdiensten van de inheemse volkeren in Maleisië worden gekenmerkt door het idee dat de geesten tevreden moeten
worden gesteld. De geest van de mens is in elk lichaamsdeel aanwezig en zaken als zijn haar, zweet, schaduw of naam zouden
door tovenaars kunnen worden gebruikt om hem kwaad te doen. Kinderen worden vaak niet bij hun echte naam genoemd en oudere
mensen worden beleefd met 'oom' of 'tante' aangesproken. Veel vormen van beleefdheid vinden hun oorsprong in traditionele
geloofsovertuigingen en taboes. Traditionele geneeswijzen worden in landelijke gebieden nog steeds in praktijk gebracht door
de 'bomoh', de tovenaar, die toverformules gebruikt om kwade geesten uit te drijven (hij roept ook de naam van Allah aan).
Er worden offers gebracht aan de aardgeesten om verzekerd te zijn van een goede oogst, terwijl de Iban in Sarawak een kip
offeren (vroeger was dat een slaaf) bij een nieuwe longhouse om de huisgeest tevreden te stellen.
Feesten | |
Een grote rol in de rijke cultuur van Maleisië wordt gespeeld door de traditionele feesten van de vier belangrijkste
bevolkingsgroepen - de Maleiers, de Chinezen, de Indiërs en de inheemse stammen in Oost-Maleisië. Meestal zijn ze van
religieuze oorsprong, maar het is in Maleisië gebruikelijk dat de hele gemeenschap meedoet aan alle belangrijke
feestelijkheden, ongeacht ras of religie.
De islamitische feesten | |
Er zijn drie belangrijke islamitische feesten. De Hari Raya Haji markeert het slot van de jaarlijkse pelgrimstocht naar
Mekka, tijdens welke gelegenheid de pelgrims de titel van Haji (voor mannen) of Hajjah (voor vrouwen) krijgen. Dit feest
valt op de tiende dag van de twaalfde maand op de islamitische kalender.
Van meer sociale aard is de Hari Raya Puasa, dat het einde van de ramadan, de vastentijd, markeert. De viering wordt
bepaald door het aanschouwen van de nieuwe maan door de oudere gelovigen. Deze feestelijke aangelegenheid wordt met grote
vreugde begroet en begint met gezamenlijke gebeden in de moskeeën. De jongeren vragen vergeving aan hun ouders en iedereen
steekt zich in het nieuw om vervolgens vrienden en familieleden te bezoeken. Men houdt 'open huis' en bezoekers zijn dag en
nacht welkom. Aan de gasten worden Maleisische delicatessen geserveerd, de huizen zijn grondig schoongemaakt en versiert
met kleurige lichtjes.
De geboortedag van de profeet Mohammed, op de twaalfde dag van de derde maand van de islamitische kalender, is ook een
belangrijk feest. In de moskeeën worden speciale gebeden opgezegd, waarna er optochten worden gehouden.
De boeddhistische feesten | |
Het belangrijkste boeddhistische feest is Vesak in mei, dat herinnert aan de geboorte, de verlichting en dood van Boeddha.
De viering begint bij zonsopgang, wanneer de gelovigen samenkomen in de tempels om te bidden. Monniken gekleed in
oranjegele gewaden zingen eenstemmig soetra's. Er wordt liefdadigheid verricht en er worden giften aan de temples
geschonken. Het hoogtepunt van de plechtigheid is een optocht van de gelovigen, die brandende kaarsen dragen.
De Chinese feesten | |
Nieuwjaar is het belangrijkste feest voor de Chinezen. Het wordt gevierd op de eerste dag van de Chinese maankalender, in
januari of februari. Net als bij de islamitische Hari raya worden de huizen schoongemaakt en geschilderd. Schulden worden
afbetaald, men vereffent rekeningen en er worden speciale gebeden opgezegd en giften aangeboden. Er wordt door niemand
gevloekt en gevoelige onderwerpen zoals de dood worden niet aangeroerd, want dat zou ongeluk kunnen brengen en kwade
geesten aantrekken. Chinese karakters, die geluk, voorspoed en een lange levensduur uitbeelden, worden op rood papier
getekend en aan de voordeur bevestigd. Rode pakjes, de 'ang pow', die een even bedrag aan geld bevatten, wordt aan de
kinderen gegeven wanneer die het huis bezoeken. Het feest neemt begin met een diner in familiekring op Nieuwjaarsdag,
daarna gaat men bij anderen op bezoek en eet dan zoet brood en allerlei soorten delicatessen. Gedurende de periode waar er
'open huis' wordt gehouden - gewoonlijk op de eerste drie dagen van het nieuwe jaar - staat de deur open voor vrienden van
ongeacht welk ras of religie. Dat geeft goed de harmonieuze sfeer weer waarin de verschillende rassen in Maleisië met elkaar
omgaan: men respecteert en accepteerd elkaars religieuze overtuiging.
Ching Ming, het feest van de graftomben, valt aan het eind van de tweede maan van het maanjaar. Op die dag tonen de Chinezen
hun respect voor hun overleden voorouders door hun graftomben en begraafplaatsen te versieren. Er wordt voedsel geofferd en
men bidt er ter nagedachtenis aan de overledenen.
Het maangebak of herfstfeest is een kleurrijk feest dat gehouden wordt op de vijftiende dag van de achtste maan op de
Chinese kalender (in september). Dit is een festival met meer een historische dan religieuze achtergrond. Men herdenkt de
opstand tegen de Mongoolse machthebbers in het China van de 14-de eeuw. Volgens het verhaal werden er maangebakjes gebruikt
om geheime boodschappen in te verstoppen en zou er met lantaarns werden er vanaf de heuvels signalen doorgegeven. Vandaar
de optocht met lantaarns en het schenken van maangebakjes oftewel mooncakes.
Yulan, het feest van de hongerige geesten. Dit feest dat wordt gevierd in juli of augustus is bijna even belangrijk als het
Chinese nieuwjaar. Het vormt een uitstekende gelegenheid om de 'wayang' te zien, waarbij groepjes kunstenmakers de straten
bevolken. Wierrook en papieren 'geld uit de hel' worden verbrand om de geesten van de doden tevreden te stellen. Deze
wandelen rond op aarde in de week die volgt op de jaarlijkse opening van de poorten van de hel, op zoek naar diegenen die
hun onrecht hebben aangedaan. De zevende maand is de 'maand van de duivel'.
In Chinese gemeenschappen wordt er met nieuwjaar en andere feesten vaak de leeuwendans uitgevoerd om medeleven en geluk van
de goden af te smeken. Twee dansers die verkleed zijn als de mythische Chinese leeuw dansen op de maat van trommels en
gongs terwijl een nar de leeuw plaagt met een versierde bal of een kool. Bij de drakendans wordt eenzelfde soort ritueel
gevolgd, maar er zijn meer dansers nodig om de kop het lichaam en de staart te vormen. De draak is gemaakt van bamboe en
papier en de kop is kunstig beschilderd. De dans wordt geleid door een 'strijder' met een kleurige bal aan een paal. Het
indrukwekkendste Chinese spektakel is de Chingay, in Penang. Een groep ervaren acrobaten balanceren lange houten stokken
met banieren op hun mond, schouders en rug. Ze geven de stokken aan elkaar door onder luid tromgeroffel.
De Hindoeïstische feesten | |
Er zijn twee grote hindoeïstische feesten die door de Maleisische Indiërs worden gevierd. Deepavali Het lichtfeest, vindt
plaats in de hindoemaand Kartik in oktober of november. Het feest vormt een symbool voor de mythologische overwinning van
de god Krischna op de duivelse koning Narakasura. Het luidt ook een nieuwe periode in, vooral voor zakenlieden, voor wie een
nieuw financieel jaar begint. Op deze dag nemen de feestvierders vroeg op en nemen een bad in kruidenolie, ze trekken
nieuwe kleren aan en zeggen hun gebeden op. In elk hindoehuis steekt men 's nachts olielampen aan om Lakshmi, de godin van
rijkdom, te verwelkomen: zij treedt namelijk niet binnen in een onverlicht huis.
Thaipusam wordt gevierd in de hindoemaand Thai in januari of februari en herdenkt de geboortedag van de god Subramanian,
ook wel Murugan genoemd. De gelovigen dragen kavadis - houten constructies versierd met pauwenveren en bloemen - die zij
aan hun lichaam hebben bevestigd met ijzeren haken en spijkers die ze in hun vlees hebben gestoken. Ook anderen prikken
metalen pennen en haken in hun wang of tong. Deze zelfpijniging is een daad van berouw in ruil voor gunsten die van goden
worden gevraagd. Meer dan 700.000 mensen komen naar Kuala Lumpur om te kijken naar de optocht van feestvierders die in
trance lijken te zijn. Dansend op de maat van het tromgeroffel escorteren ze de wagen met daarop het beeld van de god
Murugan van de Maha Mariamman-tempel naar de tempel in de Batu-grotten (de Batu-caves). In Penang wordt Thaipusam gevierd
bij de Balathandaythabani-tempel in Waterfall Road, in Ipoh viert men het bij de Sri Subramaniam-tempel in Gunung Cheroh.
De oogstfeesten in Oost-Maleisië | |
Oogstfeesten die gewijd zijn aan de rijstgoden, worden gevierd door de Kadazan in Sabah en door de Iban in Sarawak; hun
feest van Gawai dayak op 1 juni verwelkomt het nieuwe jaar. De feesten dragen een vrolijk karakter en tijdens de
traditionele spelletjes, het dansen en de schoonheidswedstrijden wordt er volop rijstwijn gedronken. Ook vreemdelingen die
op bezoek komen, mogen delen in de feestvreugde. De feestelijkheden worden aangegrepen om familie en vrienden te bezoeken,
waarbij de nadruk ligt op eten en drinken.
In deze categorie:
•
Religie
•
Eten in Maleisië
•
Cultuur
•
Gezichtsverlies
•
Winkelen
•
Reistips